הורים לתלמידים – איך להימנע ממאבקי כח עם הילדים?

החל מהרגע שילד נכנס לכתה, לבית הספר, מתחילה המשפחה להתמודד עם ילד שנמצא במסגרת חינוכית מחייבת בהרבה ממסגרת הגן. ליום לימודים בביה”ס מתכוננים אחרת צריך להגיע בזמן, מסדרים תיק, מחברות, ספרים, כלי כתיבה ועם אילו מגיעות מטלות של עבודות ושיעורי בית.
הורים רבים ובצדק רואים חשיבות גדולה להצלחת הילד בביה”ס וכדי שהילד יצליח הם צריכים לתמוך בילד ולעודד אותו לעמוד במשימות הלימודיות ולהרגיש טוב במסגרת הבית ספרית.

ישנם דפוסים שונים של התנהגות של הורים שיכולים לעזור וישנם דפוסים שיוצרים קושי. אחד מהמסרים החשובים ביותר שצריך להעביר לילד זה שהוא יכול לבד. הורים שרוצים ילד עצמאי בלמידה צריכים להאמין שהילד מוכשר ומסוגל להתמודד לבדו ולתת לו את הביטחון ביכולתו.

הדרך הטובה ביותר היא להתערב כמה שפחות בעשייה הלימודית, בשיעורי הבית והמטלות האחרות שישנן.
כלומר: ילד צריך להתרגל שהוא עובד לבד, שיעורי הבית הם שלו, ניתנו לפי יכולתו ורמתו והוא מסוגל לעשותם ללא עזרה והתערבות הורית. ילד שמתחיל את הלמידה שלו עם ההנחה הזו – יהיה עצמאי ובטוח ביכולת שלו.

הורה שמרגיש שהוא כן חייב להתערב, להיות מעורב צריך לעשות זאת אחרי שהילד סיים את עבודתו. לפרגן לו, לעודד אותו, לתקן על פי הצורך. להיות שם אבל ברקע.

המסר חשוב שיהיה “אתה יכול לבד ואם תזדקק לעזרה ועצה תקבל אותה”.
ישנה חשיבות גדולה לביטחון הילד ביכולתו הלימודית והיא מתחילה להתפתח כבר בכתה הראשונה, כתה א’.

מה עושים כאשר הילד מגלה קושי והוא כן זקוק לעזרה?

יש ילדים שמלכתחילה מתקשים ו/או במשך השנים כאשר החומר הלימודי רב יותר והמטלות קשות יותר – מתקשים וזקוקים לעזרה בהכנת שיעורים.

במקרה כזה כדאי קודם לדבר עם המורה. קושי יכול להיות קושי אובייקטיבי בעקבות לקות למידה או בעיות אורגניות, מוטוריות, בעיית קשב וריכוז ויכולה להיות בעיה נקודתית: חומר חדש קשה יותר, מורה שהתחלפה, מקצוע לימוד חדש, מצב רגשי ועוד…
מהמורה אפשר לקבל תמונת מצב כוללת יותר של הילד ולפעול בהתאם. במידה ויש חשד ללקות למידה, בעיה אורגנית, בעיית קשב , מומלץ לאבחן את הילד. לבדוק את מקור הקושי. ילד יכול להצליח יפה בחלק מן התחומים ובחלק לגלות קושי.

בכל בעיה שהיא שיש לילד מומלץ מאד להורים לא להיות אילו שעוזרים בהכנת השיעורים!

הדבר הטבעי ביותר להורים הוא לעזור לילדם כי הם רוצים בטובתו והם הזמינים ביותר. לילד שאין בעיות מיוחדות בלמידה צריך להרגיל לעבוד לבד.
ילד שמתרגל ש”שיעורים עושים עם אמא” נהייה תלוי בכך ולא ירצה לעשות שיעורים לבדו כי לא סיגל את הביטחון ביכולת שלו הבלעדית. לילד שיש קושי מעבר לרגיל וזקוק לעזרה בגלל בעיה מאובחנת או שעדין לא – מומלץ לקחת עזרה.

שיעורי בית – שדה קרב
הורים צריכים להשתדל לשמור על מערכת יחסים טובה עם ילדם, לתת לו מענה רגשי, תמיכה ואהבה. מעורבות גדולה מידי, הורה שהופך להיות המורה של הילד עלול לאבד את הסבלנות שלו והנתינה שלו תהיה פחותה. ישנם הרבה רגשות וחלקם שליליים בנושא הלמידה וחשוב מאד שהילד לא יקבל את הנגטיביות הזו, הורים יכולים לעשות זאת שלא במתכוון אבל שעוסקים גם “בזירה” הלימודית יש סיכוי גבוה שהמסר הזה יעבור.

שתפ/י את המאמר